ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΤΟ TOTAL-MAKEOVER.GR

Πόσο σωστή είναι μια διατροφή βασισμένη στις πρωτεΐνες

Οι απόψεις διίστανται για τις δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη και χαμηλή σε υδατάνθρακες.

Από τη μια υπάρχουν αυτοί που τις θεωρούν ότι καλύτερο για την γρήγορη απώλεια βάρους και από την άλλη εκείνοι που ισχυρίζονται ότι δημιουργούν προβλήματα υγείας, αλλά και ότι η απώλεια βάρους δεν είναι μόνιμη. 

Πότε μια δίαιτα είναι πρωτεϊνική

Για να χαρακτηριστεί έτσι μια δίαιτα πρέπει να έχει τουλάχιστον 25% πρωτεΐνη. Χαρακτηριστικές δίαιτες είναι η Άτκινς (ακραία πρωτεϊνική δίαιτα) και η δίαιτα της Ζώνης, η οποία περιλαμβάνει 30% πρωτεΐνη, 40% υδατάνθρακες και 30% λιπαρά. Η κλασική μεσογειακή διατροφή έχει 15% πρωτεΐνες, 55% υδατάνθρακες και 30% λιπαρά.

Στις πρωτεϊνικές δίαιτες οι ποσότητες είναι ελεύθερες;

Οι ποσότητες πρέπει να είναι μετρημένες (μέγεθος παλάμης) σε κάθε γεύμα. Μόνο στις ακραίες, όπως η Άτκινς μπορεί να είναι απεριόριστες, αλλά θα πρέπει να τις αποφεύγετε.  

Πόση πρωτεΐνη χρειάζεστε

Η ποσότητα εξαρτάται από το βάρος, το ύψος και το επίπεδο της φυσικής δραστηριότητας. Εάν δε γυμνάζεσαι, θα πρέπει να λαμβάνετε τουλάχιστον 0,8 gr/kgr μυϊκό ιστό. Αυτό μακροσκοπικά είναι το μέγεθος της παλάμης σας ως μερίδα σε κάθε γεύμα (μεσημέρι-βράδυ).

Εάν γυμνάζεστε τρεις με πέντε φορές την εβδομάδα από 45 λεπτά έως μία ώρα, αυξάνετε την ποσότητα πρωτεΐνης σε 1gr/kgr βάρους. Εάν γυμνάζεστε πέντε φορές την εβδομάδα για περισσότερο από μία ώρα, τότε χρειάζεστει 1,2 gr/kgr.

Η χαμηλή πρόσληψη σε πρωτεΐνη οδηγεί σε απώλεια μυϊκής μάζας και, άρα, μειώνει το μεταβολισμό. Και η υψηλή όμως, πάνω από το φυσιολογικό, πρόσληψη πρωτεΐνης μετατρέπεται σε λίπος και δημιουργεί προβλήματα, κυρίως στα νεφρά.

Η πρωτεΐνη σε κάθε γεύμα προκαλεί έκκριση της αυξητικής ορμόνης που αυξάνει τη μυϊκή μάζα και της γλυκαγόνης η οποία προκαλεί κορεσμό και αυξάνει τις καύσεις.

Ποιες είναι οι αρνητικές συνέπειες μιας πρωτεϊνικής δίαιτας

Μπορεί να προκαλέσει πέτρες στα νεφρά και αύξηση του ουρικού οξέος. Συνήθως αυτά συμβαίνουν όταν δεν υπάρχει ιατρική επίβλεψη και όταν τις εφαρμόζουν μακροπρόθεσμα άτομα με ήδη επιβαρυμένη νεφρική ή ηπατική λειτουργία. Στην Άτκινς επίσης παρατηρήθηκε αύξηση των λιπιδίων όταν εφαρμόστηκε στην αρχική της μορφή.

Πρωτεϊνικές δίαιτες που εφαρμόζονται από ιατρούς, όχι στις ακραίες μορφές, με πολλές σαλάτες, μετρημένη πρωτεΐνη και πιθανά κάποια πρωτεϊνικά έτοιμα σνακς, δεν παρουσιάζουν κανένα πρόβλημα. Αντίθετα, προκαλούν ευεξία.

Όσον αφορά το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό, ειδικά στην αρχή, γιατί αποβάλλεται και μεγάλος όγκος υγρών. Χάνεται πολύ λίπος, με αποτέλεσμα να μικραίνει το μέγεθος ρούχων.

Το πρόβλημα είναι, μακροπρόθεσμα, να γίνει σταδιακή επαναεισαγωγή των υδατανθράκων και συντήρηση της απώλειας του βάρους.

Οι πρωτεϊνικές δίαιτες ακολουθούνται ευκολότερα από άνδρες απ’ ό,τι σε γυναίκες λόγω ορμονών;

Διαφορές μεταξύ ανδρών και γυναικών δεν υπάρχουν, ειδικά για τις πρωτεϊνικές δίαιτες. Σε όλες τις δίαιτες οι άνδρες είναι προνομιούχοι, λόγω μεγαλύτερου μυϊκού συστήματος και λιγότερων ορμονικών αλλαγών.